Dat een bedrijf graag aan de slag wil met AI is begrijpelijk, maar soms gaat dat niet helemaal goed. Het Spaanse pretparkresort PortAventura World maakte met behulp van OpenAI-technologie een chatbot die al snel uit de bocht vloog. Het vermakelijke verhaal is te lezen bij Looopings.
Deze chatbot werkt waarschijnlijk prima voor algemene vragen over openingstijden en attracties. Maar als je hem op de proef stelt, komen er ook ongewenste antwoorden uit.
In dat kader blijf ik onder de indruk van NotebookLM, de tool van Google waar ik eerder over schreef. Die reageert vrij conservatief op vragen die niet direct te beantwoorden zijn met de ingevoerde informatie. Dat is misschien niet altijd wat je wilt horen, maar voor bedrijven die gaan experimenteren is het wellicht de veiligste optie.
Ik verwacht binnenkort veel meer van dit soort toepassingen. Vanuit consumentenperspectief is het erg fijn dat je niet zelf op zoek hoeft te gaan naar informatie op een website. De mogelijkheden zijn talrijk:
- Thuisarts AI?
- De wet- en regelgeving doorzoeken met AI op overheid.nl?
- Ook voor retailers is hier veel te winnen. Bijvoorbeeld: "Ik geef een feestje, verzin een thema en de aankleding erbij." In de respons staat direct een lijstje met alle benodigdheden inclusief een nieuwe outfit. Met een druk op de knop heb je ze besteld.